Ademtherapie

Ademtherapie Meppel

Ademtherapie, ademcoaching en ontspanningstherapie

De adem is de levenskracht van ieder mens. Het is het eerste wat we doen als we geboren worden en het laatste voordat we sterven. Iedereen kan ademen en doet dat ook. Het is zo normaal dat veel mensen hun wenkbrauwen ophalen als ze horen dat er zoiets als ademcoaching of ademtherapie bestaat.

Wat veel mensen niet weten is dat we met onze ademhaling, de wijze waarop we ademhalen, een positieve invloed kunnen hebben op ons mentale en emotionele welbevinden en ook op onze fysieke gezondheid. Onze adem bevat helende energie en het is belangrijk dat die energie vrij door ons lichaam kan stromen.

Ik ga er van uit dat een mens één is. Ons lichaam en onze geest vormen één geheel, staan niet los van elkaar en beïnvloeden elkaar. Wanneer we pijn ervaren in ons lichaam heeft dit invloed op hoe we ons voelen en hoe we denken. Wanneer we ons gelukkig voelen en blij zijn, voelt ons lichaam prettig en ontspannen aan.


Ademtherapie

Ondersteuning bij je persoonlijke ontwikkeling

Ademcoaching kan je helpen optimaler gebruik te maken van je ademhaling en je ondersteunen bij je persoonlijke ontwikkeling. Er zijn diverse ademhalingstechnieken die je kunt inzetten om je:

✓ Beter te voelen wat er in je omgaat
✓ Fitter en energieker te voelen
✓ Je hoofd leeg te maken
✓ Meer verbonden te voelen met jezelf
✓ Minder pijn te ervaren
✓ Rustiger en meer ontspannen te voelen

Ademcoaching vormt een welkome ondersteuning voor iedereen die zich bezig houdt met persoonlijke ontwikkeling en bewustwording.

Soorten klachten en problemen

Hieronder staan een aantal klachten waarbij ademcoaching en ademtherapie kan helpen.

Fysieke klachten:
✓ Astma
✓ Fybromyalgie
✓ Hoge bloeddruk, snelle hartslag
✓ Hyperventilatie
✓ Menstruatieklachten
✓ Obstipatie
✓ Psychosomatische klachten
✓ (Over)vermoeidheid
✓ Weinig energie

Emotionele klachten:
✓ Angst
✓ Burnout
✓ Depressieve gevoelens
✓ Onzekerheid
✓ Stress

Mentale klachten:
✓ Angstige gedachten
✓ Concentratiestoornissen
✓ Moeheid in je denken
✓ Negatieve denkpatronen
✓ Slaapproblemen

Mocht je een probleem, vraag of klacht hebben die er niet bij staat, aarzel niet even contact met mij op te nemen. Het is best mogelijk dat ik toch iets voor je kan betekenen!

Pauline Hofstra




Meer over:

Mindful ademen

Mindful ademen

Van Harte Ademhalen, hoe doe je dat?

Allereerst door je te ontspannen zonder dat je als een dweil in elkaar zakt. Of je nu ligt of zit wanneer je een ademtechniek beoefent, zorg ervoor dat je rug recht is, je hoofd recht op je nek staat en je schouders ontspannen zijn. Adem een keer diep in en uit.

Vervolgens ga je met je aandacht naar je lichaam en word je bewust dat je voeten, benen, een zitvlak, rug, buik, armen, handen, een nek, hoof…kortom een lijf hebt.

Daarna concentreer je je op je ademhaling en adem je diep in naar je buik en ontspannen weer uit. Je lichaam geeft in principe zelf wel aan wanneer je weer moet inademen. Wanneer je uitademt laat je alles los wat je bezwaart en niet meer nodig hebt. Bij het inademen adem je nieuwe energie weer in.

Bij een natuurlijke ademhaling doen je buik, middenrif en borst mee. Je ademt als eerste naar je lage buik door je middenrif aan te spannen. Op deze manier kan de lucht je beide longen vullen, worden je ingewanden ritmisch gemasseerd en krijgt je hart meer ruimte voor zijn taak. Je voelt dat je lage buik, middenrif en borstkas naar voren komen bij een inademing en weer dalen bij uitademing.