Therapie

Therapie Meppel - Psycholoog Pauline

Therapie op maat

Wanneer het je niet lukt om je problemen op te lossen, wanneer je zelf even geen uitweg meer ziet en voor je gevoel in hetzelfde kringetje blijft ronddraaien, kun je in mijn praktijk terecht voor ondersteuning en bemoediging op maat.

Soorten therapievormen

In de begeleiding kunnen wij gebruik maken van verschillende therapievormen, zoals:


Analyse, aanvaarding, aanpassing en actie

Tijdens begeleidingssessies komen de volgende onderdelen aan bod:

Analyse
Analyse van je hulpvraag, je kwaliteiten en vaardigheden, je wensen en behoeftes en van de wijze waarop je geneigd bent te reageren op (stressvolle) situaties. We onderzoeken wat je doet om je goed te voelen en pijn te vermijden. We doen dat mild en zonder oordeel.

Ik ga er van uit dat al ons gedrag een positieve intentie heeft. Mensen die zich stil houden en terugtrekken tijdens een woordenwisseling, doen dat vaak omdat ze de situatie niet verder willen verslechteren. Mensen die schreeuwen doen dat vaak omdat ze contact willen met de ander maar zich niet gehoord voelen.


Aanvaarding
Aanvaarding van de situatie. Aanvaarding van gevoelens, gedachten, gedrag, ons eigen aandeel in zowel succesvolle als lastige situaties. Aanvaarden dat we beeldhouwer zijn van hoe we (onbewust) zijn gaan denken over onszelf, anderen en de wereld om ons heen. Aanvaarden dat we zijn gaan geloven dat dit beeld dat we hebben gecreëerd, waar is, vertrouwd en normaal is. En dat we daardoor niet meer zien dat het misschien ook allemaal anders kan zijn en dat we zelf ook anders kunnen.

Aanvaarden betekent niet berusten. Het houdt in dat we onze manier van denken, voelen en doen moedig en mild erkennen zonder oordeel. Dat zet ons psychisch recht. We veroordelen onszelf (en anderen) niet langer maar nemen verantwoordelijkheid voor onze manier van reageren en voor de gevolgen van ons gedrag. We realiseren ons dat we geen slachtoffer zijn van onze omstandigheden maar nemen het stuur van ons leven weer in eigen hand en ervaren vrijheid: ‘ik kan ook anders kiezen’.


Aanpassing
Aanpassing van je gedrag op basis van verkregen inzichten. Jij bepaalt of je wilt veranderen en in welke richting. We verkennen samen helpende alternatieven waarop jij moedig met je problemen kunt omgaan. Hierbij maken we, als jij dat wilt, gebruik van ontspanningoefeningen, visualisaties, de helende werking van je ademhaling en handige hulpmiddelen om in je kracht te (komen) staan.

We hebben niet altijd invloed op wat ons overkomt, wel op de manier waarop we er mee om gaan.


Actie
Actie door moedig te oefenen met nieuw gedrag. ‘We make the road by walking, not only by talking.’ Opgedane inzichten verbleken wanneer ze niet worden omgezet in gedrag. Je kunt de zee immers niet oversteken door alleen over het water te staren. Je oefent door te beginnen waar je gebleven bent, door kleine haalbare stappen te zetten en je inspanningen en vorderingen bewust waar te nemen en te waarderen.

Heb je nog vragen of wil je een afspraak maken? Neem gerust even contact met mij op.

Pauline Hofstra
Geregistreerd bij NFG en RBCZ


Mindful ademen

Mindful ademen

Van Harte Ademhalen, hoe doe je dat?

Allereerst door je te ontspannen zonder dat je als een dweil in elkaar zakt. Of je nu ligt of zit wanneer je een ademtechniek beoefent, zorg ervoor dat je rug recht is, je hoofd recht op je nek staat en je schouders ontspannen zijn. Adem een keer diep in en uit.

Vervolgens ga je met je aandacht naar je lichaam en word je bewust dat je voeten, benen, een zitvlak, rug, buik, armen, handen, een nek, hoof…kortom een lijf hebt.

Daarna concentreer je je op je ademhaling en adem je diep in naar je buik en ontspannen weer uit. Je lichaam geeft in principe zelf wel aan wanneer je weer moet inademen. Wanneer je uitademt laat je alles los wat je bezwaart en niet meer nodig hebt. Bij het inademen adem je nieuwe energie weer in.

Bij een natuurlijke ademhaling doen je buik, middenrif en borst mee. Je ademt als eerste naar je lage buik door je middenrif aan te spannen. Op deze manier kan de lucht je beide longen vullen, worden je ingewanden ritmisch gemasseerd en krijgt je hart meer ruimte voor zijn taak. Je voelt dat je lage buik, middenrif en borstkas naar voren komen bij een inademing en weer dalen bij uitademing.


Psycholoog Meppel Ervaringen van cliënten
De gesprekken met Pauline zijn voor mij altijd heel verhelderend.
sterren-5-score
Psycholoog Meppel
wordt gewaardeerd met 4.7 uit 5 sterren op basis van 7 reviews
English speaking therapy
You are also welcome in my practice for English speaking therapy.
Ik ben aangesloten bij:

therapiepsycholoog
Top